Collectie de Smet (3 maart - 14 april 2018)

Op het snijvlak van figuratie en abstractie

Het jarenlange contact met kunsthandel M.L. de Boer (1945 -2006) in Amsterdam vormt de rode draad in de Collectie de Smet. Veel actuele kunst die aan de Keizersgracht door Martien de Boer (en na diens overlijden in 1991 door zijn zoon Ted) onder de aandacht werd gebracht, viel in de smaak en weerspiegelt de relatie. Sommige kunstenaars, onder wie de beeldhouwster Theresia (‘Theet’) van der Pant en haar collega Federico (‘Fred’) Carasso, exposeerden om de paar jaar bij De Boer en konden - ondanks continue verandering in hun oeuvre- elke keer weer op belangstelling rekenen. Soms viel de keuze op een groter werk, maar vooral kleinplastiek, bronzen beelden van bescheiden formaat, zorgde ervoor dat de kunstverzameling in aantal snel toenam.


Fred Carasso, ‘Staande figuur’, 1968, brons, hoogte 26 cm.
herkomst: Kunsthandel M.L. de Boer, nr. 11450

 

Met beeldhouwers als Fred Carasso, Nic Jonk, Fioen Blaisse, Charlotte van Pallandt, Marie Andriessen, Pieter d’Hont en Eric Claus kreeg de deelverzameling ‘Nederlandse sculptuur’ gaandeweg vorm. De schilderkunst in deze privé-collectie beweegt zich, net als de beeldhouwkunst, op het snijvlak van figuratie en abstractie. M.L. de Boer was met kunstenaars als Otto B. de Kat, Harm Kamerlingh Onnes en Kees Verwey niet de vertegenwoordiger van het conservatieve ‘kamp’. Hij koos in de gepolariseerde kunstwereld geen partij en toonde net zo gemakkelijk een materieschilderij van Jaap Wagemaker als een abstracte compositie uit de Ècole de Paris. Hij volgde hierin de benadering van Fred Carasso, die stelde dat er slechts sprake is van ‘goede en slechte kunst’. Zo kregen in de jaren ‘70 ook werken van de Fransen Louis Nallard en Jack Chambrin een plaats in de Collectie de Smet. Hetzelfde gold voor schilderkunst die eigenlijk niet goed in een school of stroming paste, zoals de subtiele, kleurige composities van onafhankelijke geesten als Wim Oepts, Geer van Velde en Jan Roëde. Echt afwijkend is het stilleven dat elders van Henk Helmantel kon worden gekocht, uitsluitend verworven omdat het ‘liefde op het eerste gezicht’ betrof.


Wim Oepts, ‘Zuid-Frans landschap’, 1947, olieverf/doek, 34 x 42 cm.,
lit. oeuvrecatalogus ‘W.A. Oepts (1904-1988)’, 2011, nr. 110

 

Martien de Boer was galeriehouder én kunsthandelaar, met als gevolg dat met enige regelmaat het oog viel op ‘oude’ kunst. Ook op dit vlak fungeerde Martien de Boer als leidsman. Met schilderijen van Kees Maks, Jan Sluijters, en Peter Alma gaat de verzameling soms een paar decennia terug in de tijd. Het leeuwendeel van de kunstenaars die vertegenwoordigd is in de Collectie de Smet, behoort echter tot de generaties van 1900 tot 1920. Die leeftijdsverschillen zijn secundair, want wat echt telde bij het bijeenbrengen van de Collectie de Smet waren de criteria authenticiteit en kwaliteit. De keuze viel op kunstenaars die open stonden voor vernieuwing, terwijl zij gelijktijdig trouw bleven aan traditionele materialen als doek, olieverf en brons.

Contactgegevens

Nieuwegracht 53
3512 LE Utrecht

+31 (0) 651453501

info@galeriequintessens.nl

Openingstijden tijdens expositie:

donderdag t/m zondag 13-17 uur en op afspraak.