Heleen Cornet & Evelien Sipkes
23 september t/m 31 oktober 2015
woensdag t/m zaterdag 12 - 17 uur
Heleen Cornet
schilderijen uit Saba
Evelien Sipkes
sieraad-objecten uit Curaçao
Heleen Cornet
De natuur van Saba is voor Heleen Cornet (1945) een eindeloze inspiratiebron. Met echtgenoot Tom van 't Hof, die bioloog is, trekt ze regelmatig het regenwoud van het eiland in om te schetsen. De tekeningen leiden tot grote olie- en waterverfschilderijen op doek waarop menig natuurfenomeen voorbij komt.
Heleen Cornet werd geboren in Nederland. Na haar studie aan de Academie voor Beeldende Vorming in Amersfoort woonde ze enkele jaren in Noorwegen. Vervolgens vertrok ze naar het caribisch gebied waar ze al weer bijna veertig jaar woont en werkt. In Bonaire was ze negen jaar werkzaam als docent beeldende kunst en na een korte periode op Curaçao en Sint Maarten vestigde ze zich in 1986 permanent op Saba. Hier werkte ze als kunstdocente en opende ze met een aantal kunstenaars de kunstgalerie ‘Peanut Gallery’.
Heleen Cornet, 'Mount Scenery 3',
2015, gemengde techniek/doek, 122 x 169 cm.
Intense kleuren kenmerken haar schilderstijl. De schetsen die ze in de natuur maakt met potlood, olieverf of aquarelverf, werkt ze uit in haar atelier. Ze neemt in haar schilderijen ook herinneringen of fantasieën op, voegt foto's toe en brengt met kant, bladeren en zand structuur aan in de verf. Haar werk was de laatste jaren te zien tijdens verschillende biënnales in de Dominicaanse Republiek en Brazilië, in Frankrijk, Italië. Zweden en Cuba. In 2010 ontving ze een internationale prijs voor haar unieke toepassing van aquarelverf. In Utrecht toont ze twaalf 'oerwoudschilderijen'. Dit werk is verwant met de schilderijen die zij in het najaar van 2013 liet zien op de grote presentatie 'Tropisch Koninkrijk' over hedendaagse kunst van Aruba, Curaçao, St. Maarten, Bonaire, Saba en St.Eustatius die was te zien in Museum de Fundatie (Zwolle) ter gelegenheid van de viering van 200 jaar Koninkrijk der Nederlanden.
Heleen Cornet, 'Saba, Mt. Scenery 6',
2015, olieverf/doek, 82 x 102 cm.
In muurschilderingen, die ze onder meer maakte in de Heilige Hart Kerk op Saba, combineerde ze haar liefde voor de natuur met afbeeldingen uit de Bijbel. Een ander aspect in haar oeuvre is de onderwaterwereld van Saba. Samen met haar man dook ze in de ongerepte kristalheldere Caribische zee. De samenwerking heeft ook een aantal natuur- en architectuurboeken opgeleverd, waaronder ‘Saban Cottages’, ‘Echoes of the Past’ en de ‘Nature of Saba’. Deze boeken voorzag zij van illustraties, zowel van de schilderachtige natuur als van historische gebouwen op de Caribische eilanden Saba en Sint Eustatius.
Heleen Cornet schetst in het tropisch regenwoud
van Mount Scenery, Saba.
Evelien Sipkes
Evelien Sipkes (1955) verhuisde op haar achtste van Amsterdam naar Curaçao. Na de middelbare school kwam ze naar Nederland voor een lerarenopleiding. Ze bezocht de Hogeschool voor Kunsten in Utrecht en werd kunstenaar.
Sipkes maakt 'wearable art, een combinatie van object en sieraad. Ruw en verfijnd, zacht en hard, glimmend en dof. Interessant vindt ze de spanning tussen vormen en materialen en de kunst daar één kunstwerk van te maken. Soms gaat het om een installatie. De sieraden die Evelien Sipkes in Utrecht laat zien zijn gemaakt van porselein, zijde, ijzer/zink/beenderen en touw. De stukken zijn in beginsel draagbaar maar kunnen tegelijkertijd als object gezien worden. Over haar sieraad-objecten zegt ze: "Ze zijn ontstaan uit de wisselwerking tussen mijn inspiratie uit de natuur en de uitdaging om beweeglijkheid in het werk te brengen. De menselijke huid als ondergrond vormt een prachtige combinatie met de vaak natuurlijke materialen waar ik graag mee werk."
Evelien Sipkes, ‘There is something in the air’,
2015, porselein, glas en metalen kralen, 45 x 34 x 3 cm.
"Thema's die ik kies om een collectie op te bouwen verschillen per keer. Soms is dat een idee of overtuiging. Ik maakte bijv. een serie vanuit 'respect voor de natuur', waarbij ik sieraden maakte die als het ware opgaan in een display: sieraad en display lijken samen een koraalstructuur (porselein). Je kunt het sieraad 'lenen' van de natuur maar het daarna weer terugplaatsen. Ik wil daarmee zeggen: gebruik de natuur, misbruik haar niet."
Een andere keer vormt een collectie een reactie op iets uit haar omgeving. "Ik maakte een serie grote halssieraden van heel simpele materialen, met veel 'show off'. Ik wilde laten zien dat sieraden die met liefde en aandacht gemaakt zijn veel meer status uitstralen dan de merknamen (bijvoorbeeld Pandora, Buddha to Buddha) van tegenwoordig." Sipkes maakt zelden iets waar geen verhaal achter zit: "Zomaar een 'kettinkje' maken is voor mij heel onbevredigend."
Evelien Sipkes, ‘Changes’, 2015,
aardewerk, porselein, glas, metalen kralen,
hout en linnen, 50 x 36 x 2,5 cm.
Haar objecten zijn uitingen van haar gevoel en gedachten. Door te creëren komt ze steeds dichter bij de kern van zichzelf, meent ze. Haar gehele oeuvre vindt zijn inspiratie in de natuur van Curaçao en de spirituele lading van het eiland. Die vermengt ze met wetenschap en haar persoonlijke ontwikkeling. Sipkes: “Ik ben geboeid door tegenstellingen die elkaar aantrekken en versterken. Organische groei binnen een mathematische orde. Wiskundige structuren in levende organismen. Fibonacci! Fractals! Kristallen! Daarbij zijn structuren en texturen voor mij belangrijke beeldaspecten om mee te werken. Het materiaal zelf laten zien, zoals de natuur zich zonder opsmuk laat zien en juist daardoor niet te overtreffen is.”
Ook Evelien Sipkes werd in 2013 geselecteerd voor de presentatie ‘Tropisch Koninkrijk’ in Museum de Fundatie, waar zij onder andere een grote installatie liet zien die een soort zen- bos vormde. Daarnaast toonde zij een reeks grote sieraden die op veel belangstelling van de museumbezoekers kon rekenen.
Evelien Sipkes
in de tuin bij haar huis op Curaçao